چاپ

حذف درس یا ترم تا ۳۰ خرداد تمدید شد

با توجه به حساسیت ها، نگرانی ها و سوالات دانشجویان در شرایط حاضر که به انتهای نیمسال تحصیلی نزدیک می شویم، خبرنگار روابط عمومی پس از جلسه امروز شورای آموزشی دانشگاه در تماس با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی سوالی را با ایشان در میان گذاشت که با توجه به اهمیت مطالب مطرح شده، پاسخ ایشان عینا جهت اطلاع دانشجویان و اعضای هیات علمی به شرح زیر به اطلاع می رسد:
جناب آقای دکتر، با توجه به تصمیمات اخیر شورای آموزشی دانشگاه در باره ارزیابی غیر حضوری از دانشجویان در نیمسال جاری و برخی ابهامات موجود در باره دروس عملی، چه تصمیماتی در جلسه امروز شورای آموزشی دانشگاه اتخاذ شد؟
از سوال شما متشکرم. مطالبی وجود دارد که انتقال توام با امانت آنها به همکاران و دانشجویان در شرایط حاضر، حائز اهمیت است و علی الاصول اطلاع رسانی دقیق و سریع از جمله وظایف مهم روابط عمومی است. بنابراین سوال خوبی را در وقت مناسبی مطرح کردید که جای تقدیر دارد. و اما اجازه دهید بدون طرح مطالب غیرضروری اهم مطالب مرتبط با شورای امروز را که لازم است به اطلاع عموم برسد عرض کنم:
 با توجه به درخواست های جمع قابل توجهی از دانشجویان و نمایندگان شورای صنفی و نیز بررسی های همکاران و کارشناسان آموزش، مقرر شد که اجازه حذف درس یا ترم که مهلت قبلی آن ۱۳ خرداد اعلام شده بود تا ۳۰ خرداد تمدید شود. البته انتظار می رود در این فاصله اطلاعات لازم در باره نحوه ارزیابی در هر درس به دانشجویان اعلام شود تا با آگاهی و اطمینان خاطر بیشتری بتوانند تصمیم بگیرند. با توجه به تصمیم قبلی شورا در خصوص غیر حضوری بودن ارزیابی در نیمسال جاری، در جلسه امروز بحث های بیشتری در این باره صورت گرفت و مقرر شد که علاوه بر تهیه مجموعه ای از تجارب و پیشنهادات سایر دانشگاه ها و برخی از اساتید، وبیناری نیز در زمینه امکانات و مشکلات آزمون های غیر حضوری برای همکاران هیات علمی برگزار شود. علاوه بر آن به درخواست معاونین محترم آموزشی دانشکده ها و به منظور تسهیل در دسترسی اساتید محترم، مقرر شد که مجموعه فیلم های آموزشی و مستندات قابل استفاده اساتید، در یک مجموعه در سایت مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه فراهم شود. در خصوص دروس عملی نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد که جزئیات آن پس از انجام بررسی های لازم توسط دانشکده ها بزودی اعلام می شود. لازم می دانم به دانشجویان عزیزی که در آستانه فراغت از تحصیل قرار داشته و نگران دروس عملی خود هستند اطمینان دهم که مجموعه آموزش دانشگاه از تمامی ظرفیت های خود برای حل مشکلات آنان استفاده خواهد کرد. 
درباره ترم تابستان، که کاملا بصورت غیر حضوری برگزار می شود، نیز مذاکراتی صورت گرفت و اطلاعات لازم در اختیار معاونین آموزشی دانشکده ها قرار گرفت. در این زمینه مدیریت خدمات آموزشی در حال انجام رایزنی های نهایی با دانشکده مجری بوده و جزئیات لازم بزودی اعلام می شود.
در خاتمه لازم می دانم با اغتنام از فرصت سخنی با همکاران عزیز هیات علمی و نیز دانشجویان گرامی داشته باشم. به همکاران ارجمند هیات علمی باید عرض کنم که پس از همکاری موثر و صمیمانه ای که در آموزش غیرحضوریداشتند، اینک با مسئولیت دشوار دیگری مواجه هستند: انجام ارزیابی غیر حضوری به بهترین شکل ممکن با توجه به تصمیم مراجع مسئول دانشگاه. بر کسی پوشیده نیست که ارزیابی کاملا غیر حضوری، تجربه ای جدید است که مشکلات مفهومی و اجرایی خود را دارد. با این حال معلومات، هوش، استعداد و تجارب ارزشمند اساتید ما این
امید را ایجاد می کند که با اتخاذ تدابیر مناسب توسط آنان و تلاش مضاعف، ارزیابی مناسبی را در حد مقدورات داشته باشیم. خوشبختانه انجام این کار در بسیاری از بهترین دانشگاه های دنیا و نیز برخی دانشگاه های بزرگ کشور، نشان از امکان پذیر بودن ارزیابی غیر حضوری با کیفیتی قابل قبول دارد.
به دانشجویان عزیز، که امید های آینده کشورمان هستند، نیز باید یادآور شوم که تصمیم دانشگاه در زمینه ارزیابی غیرحضوری، اساسا بدلیل اجتناب از مخاطرات احتمالی و مشارکت موثر در حفظ سلامتی دانشجویان و خانواده های آنان بوده است. درعین حال، بسیاری از اساتید گرانقدر و دلسوز دانشگاه نگران افت کیفیت ارزیابی و اصالت نتایج هستند. اینجانب با اعتقاد به سلامت اخلاقی و حرفه ای اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان، از همه عزیزانمان درخواست می کنم که همکاری لازم را در این فرآیند داشته باشند و بلوغ و سلامت نفس خود را در این آزمون زندگی نشان دهند. در عین حال مایلم به اطلاع برسانم که هرگونه گزارش تقلب یا تخلف احتمالی در ارزیابی های غیر حضوری با سختگیری مضاعف بررسی شده و مسئولیت عواقب آن بر عهده دانشجو خواهد بود. صمیمانه امیدوارم با چنین مواردی مواجه نشویم. از خداوند متعال سلامتی و حسن عاقبت دنیوی و اخروی همه عزیزان در دانشگاه پرافتخار صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را مسئلت دارم.